Relaties in tijden van CORONA 

Ter informatie: met in acht neming van beschermende maatregelen zijn therapiegesprekken momenteel gewoon mogelijk. 

Deze ongewone tijd stelt ons allemaal op de proef. Onze gewoonten en routines zijn doorbroken, vanzelfsprekendheden zijn weggevallen. Hierdoor kunnen er ook relationeel en emotioneel gezien nogal wat uitdagingen op je pad komen. Hieronder volgen een aantal tips om je, jullie hierdoor heen te helpen: 

Voor jezelf:

> Wees lief voor jezelf. 
> Stel je verwachtingen bij.
> Weet dat het oké is dat je niet zo productief bent als dat je van jezelf gewend bent.
> Sta jezelf toe emoties te ervaren die ongewoon zijn, misschien ben je angstig of bezorgd. Passende emoties in deze situatie maar ook gevoelens die je misschien niet van jezelf kent of gewend bent. Neem ze waar, laat ze er zijn en probeer je er niet tegen te verzetten. Voor veel mensen is dit in verschillende opzichten een spannende tijd. Onderzoek wat deze emoties je proberen te vertellen. 
> Door de aanpassingen corona is ons leven teweeg heeft gebracht lopen onze sociale rollen nogal eens door elkaar; collega, partner, moeder, partner, vriend enzovoort. Probeer daar waar dit kan overgangsmomenten of scheidingen daarin aan te brengen. Bijvoorbeeld door in een aparte kamer of werken. Je om te kleden; van werk kleding naar vrije tijd kleding, je dag in te delen in tijdsblokken. 
> Zorg ervoor dat je ontspanning vindt zowel fysiek als geestelijk. Een frisse neus halen, neem een (koude) douche, dans, mediteer, kook enzovoort, kies iets wat voor jou goed voelt. Zorg er in ieder geval voor dat je voldoende beweegt. 
> Zorg ervoor dat je gezond eet, drinkt en slaapt. Als we niet zo lekker in ons vel zitten zijn we geneigd onszelf te troosten met "comfort food", lees ongezonde snacks. Zorg ervoor dat je goede voedingstoffen tot je neemt die je lichaam de energie geeft die het nodig heeft. 
> Besteed aandacht aan jezelf, trek niet elke dag je casual kloffie aan maar maak je ook op terwijl je niet de deur uit  gaat of trek juist wel je nette kleding aan. Je voelt je hier echt anders door. 
> Neem ook de tijd voor bezinning. Wat kan je leren over jezelf in deze tijd? In het hier en nu, en wat wil je voor de toekomst of juist niet meer................

In je relatie 

> Wees lief voor jezelf én je partner, jullie hebben hier immers allebei niet voor gekozen.
> Stel je verwachtingen bij én realiseer je dat deze situatie van voorbij gaande aard is.
> Wees je bewust van je emoties; ben je nu echt geïrriteerd door je partner of gaat je irritatie eigenlijk over de situatie waarin je zit?
> Deel je gevoelens; Voel je je angstig? Waar ben je het meest bezorgd over? Hoe ga je daarmee om? Hoe kunnen jullie dat samen doen? 
> Wees dankbaar; sta iedere ochtend opnieuw stil bij wat je in je partner waardeert. Hierdoor zul je merken dat je dag al anders begint.  
> Doe iedere dag iets liefs/attents voor je partner zónder hier iets voor terug te verwachten. Een bakje koffie, die vaatwasser terwijl het eigenlijk niet jouw beurt was, een schoon bed, iets lekkers van de supermarkt... Er zijn vele manieren om je partner in gedrag te laten zien dat hij/zij er toe doet. 
> Probeer ook te genieten van de mogelijkheden die deze gekke tijd met zich meebrengt. Ook deze moeilijke tijd gaat voorbij en hoewel je, je dat nu misschien niet voor kunt stellen zul je er misschien nog met weemoed aan terug denken. Die waardevolle momentjes van samen wakker worden, samen lunchen, dat bakje thee of even een film kijken op ongewone tijden, het is niet vanzelfsprekend. 
> Bespreek samen hoeveel tijd je voor jezelf zou willen en nodig hebt, en de ander? En hoeveel tijd wil je juist samen doorbrengen. 
> Choose your battles: is het echt nodig om deze discussie aan te gaan? Zo ja, benoem dat wat je graag zou willen ipv de ander verwijten te maken.
> Bespreek met elkaar welke impact deze situatie heeft op jullie financiële situaties, welke keuzes gaan jullie daar samen in maken? 

Thuis met kinderen 

> Wees lief voor jezelf, voor je partner en voor je kinderen. Niemand heeft hiervoor gekozen. 
> Blijf kalm, kinderen voelen situaties haarfijn aan, zeker in ongewone situaties als deze, je kinderen zullen zich op jou afstemmen.
> Stel je verwachtingen bij, je bent ouder en je kunt opvoeden maar het maakt je nog geen leerkracht en dat hoeft ook niet. 
> Kijk naar wat haalbaar is. 
> Vier de leuke momenten van de dag, heb daar aandacht voor. 
> Zorg voor dagritme én afwisseling. 
> Breng ook hier onderscheid aan tussen vrije tijd, schooltijd en de tijd waarin jij aan het werk bent. 
> Maak kenbaar wanneer (als je kinderen wat ouder zijn) je kinderen je mogen storen. Bijvoorbeeld met een lamp die aan of uit staat een hoofdtelefoon die je op of af hebt of iets anders. Maar markeer deze momenten. 
> Zorg dat je de zorg voor de kinderen daar waar mogelijk deelt en vooral ook afwisselt met je partner. 
> Vraag je kinderen ook naar hun gevoelens en ga hierover met hen in gesprek.
> Laat je kinderen meedenken, kinderen zijn flexibel en ontzettend creatief. Wie weet welke out of the box ideeën het jullie brengt. 
> Vertrouw op die flexibiliteit en veerkracht en houd jezelf voor ogen dat ook deze situatie van voorbij gaande aard is. 
> Wees dankbaar voor de mooie momenten die deze tijd met zich meebrengt. 

Ik hoop van harte dat deze tips u (en uw partner) helpen & wens u een goede gezondheid toe. En dat liefde daar juist ook nu aan bij mag dragen.....